top of page

חמישה מיתוסים על יוגה ולמה הם רק מיתוסים?

אנחנו שומעים אותם הרבה והיום נדבר עליהם:


  1. לא חייבים להיות מאוד יציבים כדי לתרגל יוגה – כולנו למדים לפתח את היציבות שלנו, את שיווי המשקל שלנו, בקצב שלנו. לא נולדנו יציבים (שליטת ראש של תינוק – אומר לכם משהו?), לא התחלנו ללכת יציבים (נפילות של תינוק שמתחיל ללכת – אומר לכם משהו?) ובטח שלא עמדנו על רגל שמאל כרגל ימין מעליה והידיים בהצלבה במשך 5 נשימות יציבות מהרגע הראשון. סבלנות וריכוז הם המפתח, היציבות ושיווי המשקל יגיעו עם התרגול. כן חשוב לומר, שאחד הגורמים העיקריים לשברים באוכלוסייה המבוגרת הוא נפילות, כאשר שיווי משקל לקוי הוא אחד המנצחים הגדולים. ניתן לשפר ולשמר שיווי משקל, לכן חשוב לעשות זאת מגיל צעיר ולאורך הבגרות.

  2. לא חייבים להיות מאוד גמישים כדי לתרגל יוגה – לפני שנתיים לא יכולתי ליישר את הברך בישיבה על כיסא ועכשיו היא לא רק מתיישרת שם, היא מתיישרת מאחורי הראש. אנחנו נולדים מאוד גמישים (חלקנו יותר מאחרים) ולאורך ההתבגרות אנחנו מתייצבים על גמישות תפקודית שתואמת לנו. חלקנו מפתחים את הגמישות הזו בריקוד או התעמלות וחלקנו מאבדים אותה בישיבה ממושכת. לא משנה הדרך, גמישות וטווחי התנועה הם מרכיב פיזיקלי בגוף שניתן לשפר או לאבד בדיוק כמו מסת שריר, כוח או שיווי משקל. מבין המרכיבים הללו, גמישות לוקחת יותר זמן ומצריכה יותר סבלנות כדי להשיג אותה (ישנם מחקרים שהשאירו אנשים דקות ארוכות במתיחה רק כדי להשיג תוצאה כעבור 6-12 שבועות). עם זאת, לאורך זמן ובהתמדה – היא מתרחשת (לפעמים יותר, לפעמים פחות, תלוי במרכיבים נוספים ובגנטיקה שלנו). גמישות צריכה להתקיים ממקום בריא וטוב, כזה שמקבל את הגוף כמו שהוא (גם אם יש שאיפות לשפרו) ומאפשרת גמישות מחשבתית עם הפיזית.

  3. לא חייבים להיות מאוד חזקים כדי לתרגל יוגה – בדיוק כמו בגמישות, כוח נבנה לאורך זמן וכולנו מתחילים בנקודה די דומה. כוח גדל כשמאתגרים את השרירים. מה זה אומר? זה אומר שאם היום היה תרגול מאתגר לירכיים, בפעם הבאה הוא יהיה קצת יותר קל ובפעם שאחריה אפילו עוד יותר קל. סבלנות, כוח יתגבר וישתפר - לכן אתגר הוא לא מילה גסה.

  4. לא חייבים להיות מאוד רוחניים כדי לתרגל יוגה – זה נכון, לא חסרה רוחניות סביב היוגה. לא כל המורים ליוגה חיים את חייהם לפי המיקום של צדק לאורך שביל החלב, לא כולנו מזינים את הצ'אקרות ולא כולנו מאמינים שתנוחות הפוכות ירפאו סרטן. רוחניות היא אישית, אינדבידואלית והיא מתפתחת אצל כל אחד ואחת מול עצמם. אני נוטה להקשיב לעצמי, לגוף שלי, לפתח סבלנות מוגברת ויכולות לוויסות כעסים ולחצים של היו לי בעבר. פשוט תבואו כמו שאתם.

  5. לא חייבים לעשות את כל מה שהוא מוגדר "יוגה" – יוגה היא לא רק תנוחות (אסאנה), אבל זה לא אומר שחייבים לעשות הרבה יותר מרק את התנוחות. אם החלק הפיזי של היוגה הוא הדבר היחיד שזורם לכם, תעשו רק את זה. אם מדיטציה היא הדבר היחיד שמתאים לכם, תעשו רק את זה. אם תרגול נשימות עושה לכם חלחלה, זה שלכם. תתרגלו את מה שמתאים לכם. יוגה היא לא הכל או כלום, יוגה היא הכל וגם כלום. אם תתקלו במורים שיגידו לכם על משהו: "זה לא יוגה", אני אומר – הם לא מורים ליוגה. יוגה היא כלום וגם כלום, היא האיחוד והפירוק של מרכיבים, היא שלבים והיא ענפים, היא הרפיה והיא מאמץ, היא ין והיא יאנג, היא... הבנו? לכולנו יש פה מקום.

נמסטה.


bottom of page