top of page

תנוחות הפוכות – מי אתן ולמה?

נכנסתן לשיעור יוגה, הכל עובר נחמד ואז המורה אומרת: "מי שבזמן ווסת, אסור לכן להתהפך".

רגע, מה?

בואו נחזור אחורה.

מה זה אומר בכלל להתהפך ולמה היא התכוונה?

אז להתהפך – או בשמה המלא – התנוחה ההפוכה היא כל תנוחה שבה הראש נמצא מתחת לרגליים או שהרגליים נמצאות מעל לראש.

כך למשל – עמידת ראש, עמידת ידיים, כלב מביט למטה, תנוחת עורב, עמידת כתפיים (עמידת נר), עמידת אמות, תנוחת המחרשה, גשר ועוד.

למה טוב לנו להתהפך?

אז נתחיל מההתחלה, זה פשוט כיף וממכר. אז למה לא?

בחלק מהמחקרים התנוחות ההפוכות נמצאו כמפחיתות את לחץ הדם הסיסטולי (המספר הראשון והגבוה בלחץ הדם, זה שמבטא את כושר ההתנגדות של כלי הדם או את לחץ השיא בזמן התכווצות חדרי הלב) ואת התנגדות כלי הדם.

התנוחות ההפוכות מובילות לתחושות של העצמה, שליטה ומודעות לגוף, בנוסף לאתגר האישי.

התנוחות ההפוכות מאפשרות לנו התמודדות עם פחד מנפילה ע"י שליטה בנפילה.

בחלק מהמחקרים נמצא כי לאחר שהייה של מספר דקות בתנוחות ההפוכות, מופעלת המערכת הפארא-סימפתטית ("החלק המרגיע של מערכת העצבים", זאת שאחראית על ה-Rest & Digest).

התנוחות הללו, שמתבססות ברובן על העברת המשקל לידיים ולכתפיים מחזקות את חגורת הכתפיים, בעיקר באמצעות נשיאת משקל על הידיים ואת שרירי הליבה (שחייבים להתגייס כדי לשמר את היציבה בתנוחה).

מאחר והמערכות שלנו מתהפכות, מערכות שיווי המשקל מופעלות ומשתפרות במנחים הפוכים.

מכאן, ניתן להבין שיש לא מעט הטבות נחמדות. אני מדגיש ואומר – הכיף הוא הכי חשוב.

אחרי שהבנו מה הן עושות, בואו נחזור לאיסור של המורה מתחילת המאמר ("לא מתהפכים בזמן ווסת") ונבין מה הן לא עושות:

הבסיס להערה הנפוצה הזו של המורה, היא ע"י ההבנה שכוח המשיכה מופעל עלינו ואם נתהפך, כך כל הדברים יתהפכו גם הם. בבסיס הרעיון – הגיוני, אבל הגוף שלנו קצת יותר מתוחכם מזה.

המורה הסיקה שאם נתהפך במהלך ווסת, הדימום שקיים בעת הווסת יזרום בכיוון ההפוך מכיוון הזרימה המקורי שלו (החוצה) ועלול לשקוע בתוך הגוף, כך שיוביל להיווצרות של אנדומטריוזיס. אז לא.

מעבר לזה שהתיאוריה של זרימה ווסתית הפוכה כגורם לאנדומטריוזיס היא רק תיאוריה אחת מבין כמה תיאוריות (הסיבה עדיין לא ממש ידועה), זה מפשט יותר מדי את מערכות הגוף לפיזיקה בסיסית, שאנחנו כבר יודעים שהיא לא נכונה על הגוף שלנו.

בעולמות היוגים, במהלך הווסת האישה היא באנרגיה של אפאנה (Apana), זרימת אנרגיה כלפי מטה, כך שהיפוך נוגד את המצב האנרגטי הזה. אם זאת הסיבה שלך – אז אחלה.

תיאוריה נוספת לאיסור היא שמהלך הווסת האישה "חלשה" יותר פיזית, וייתכן שאכן זהו המצב אצל חלק מהנשים, אך בוודאי שלא ניתן לקבוע זאת בהוראה גורפת. אם במהלך הווסת שלך את מרגישה שהיפוך פשוט לא מתאים לך – זאת סיבה מספיק טובה למה לא להתהפך.

בשונה מהאמונה הרווחת, לתנוחות ההפוכות לא נמצאה השפעה על זרימת הדם למוח (למעט השפעה מינורית של ירידה בזרימה בעורקי התרדמה הפנימיים, ע"פ מחקר אחד בלבד). כלומר, הדם לא באמת יורד לראש. לגוף שלנו מנגנוני וויסות לחץ דם ולחץ תוך-גולגולתי כדי למנוע נזקים מוחיים.

לא נמצא כי תנוחות הפוכות ונפילה מהן גורמות לפריצת דיסק צווארית, שברים בחוליות או נזק לחוט השדרה יותר מאשר ישיבה ממושכת מול מחשב או כל פעילות גופנית אחרת.

הן לא הופכות אותנו לאנשים טובים יותר, הן לא מרפאות סרטן והן לא יצילו את העולם ע"י שלום עולמי.

עם זאת, למי הן לא מתאימות?

אנשים הסובלים מהפרעות בלחץ הדם, לחץ עיני מוגבר וגלאוקומה, פגיעות ראש, טראומה לעמוד השדרה, אוסטאופורוזיס ומקרים ספציפיים המצריכים התייחסות לפעילות גופנית מוגבלת.

לאחר אימון נכון וטכניקה, התנוחות אפשריות לכולם (למעט הרשימה למעלה), הרי דוד בן גוריון למד מפלנדקרייז איך לעמוד על הראש אחרי גיל 60.

מה הכי חשוב? תלמדו ליפול מהתנוחה בבטיחות ומשם – השמיים הם הגבול.


bottom of page